Cepat Sihat

Cepat Sihat
kesihatan, kecantikan, awet muda, slimming, petua, renungan

Wednesday, 27 February 2013

Cepat Sihat: Curiga bila diam, lega bila bising

Cepat Sihat: Curiga bila diam, lega bila bising: Sambil bekerja di dapur... terdengar suara Adam dan Mia bermain di bilik. Timbul rasa curiga kerana happy sangat bunyinya... Mama tak j...

Curiga bila diam, lega bila bising

Sambil bekerja di dapur... terdengar suara Adam dan Mia bermain di bilik. Timbul rasa curiga kerana happy sangat bunyinya...

Mama tak jenguk tetapi hanya bertanya... "Mia, main apa dengan adik tu? Panjat katil ke? Nanti Adam jatuh...."

"Tak mak, panjat almari je...." pantas Mia menjawab. Aduhhh...Mama pun apa lagi... berlari jenguk ke bilik...Urut dada tengok mereka berdua. 

Memang betul la... kanak2 kalau bising lebih baik daripada senyap... sebab bila senyap tu.. kerjanya lebih hebat dan kita tak tersdar tapi bila bising sempat jugak kita bertanya khabar dek kerana terkejut dengan jerik pekiknya. 

Satu hari.. terdengar tangisan Adam di dapur. "Eh, tadi Dini jaga adiknya" hati mama berkata. 

"Dini... kenapa usik adik tu... suka sangat dengar adik nangis?" mama menyoal dari bilik.

Senyap tiada jawapan, masih terdengar tangisan Adam...Mama dah hilang sabar, keluar dari bilik. Masyaallah... Adam menangis sebab dah basah kuyup kerana gagal dalam percubaan menuang air ke gelas. Dia panjat meja ketika kakaknya tertidur...


Dah banyak kali Adam ditangkap memanjat meja dan menuang air sampai tumpah.

Syukur sempat diselamatkan . Kalau tak bertelur lagi dahi Adam..

Dicatat di dapur tempat dapat ilham.

Cara nak keluarkan angin dalam badan






Nyaman dan Melegakan

Halia merupakan herba terbaik dalam memelihara saluran penghadaman dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat melegakan senak perut. Pudina pula merupakan herba yang membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan melegakan dan menyamankan perut.

Shaklee peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan. Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Testimoni pengguna





Siapa yang disarankan untuk ambil PEPPERMINT GINGER PLUS?
  • Anda yang badan penuh angin 
  • Anda yang sering muntah-muntah dan loya
  • Anda yang ingin menjaga kebersihan usus 
  • Anda yang suka minum teh pudina
  • Anda yang sering alami perut kembung


Tuesday, 26 February 2013

Cepat Sihat: recycle : botol syampu & bekas plastik

Cepat Sihat: recycle : botol syampu & bekas plastik: Hari ini...sambil mengajar mia menulis, mama sempat memotong botol2 plastik ini menjadi bekas2 serbaguna. Yang di atas ialah botol syam...

recycle : botol syampu & bekas plastik


Hari ini...sambil mengajar mia menulis, mama sempat memotong botol2 plastik ini menjadi bekas2 serbaguna. Yang di atas ialah botol syampu Damia yang mama bentukkan untuk letak kunci bilik supaya mudah dibuka bila perlu.

Apa dia? Alatan? Hmm mama gunakan pisau dan gunting dapur sahaja. Maklumlah mama ni pengurus dapur.



Boleh juga simpan alatulis tapi jangan terlalu banyak. Lubang penggantung tu boleh tebuk sesdap rasa, nak kecil.. kecil la.. nak besar, besar la...
Boleh juga letak sikat. kalau di bilik air, boleh letak berus2 gigi tetapi perlu dilubangkan bahagian bawah supaya air tak bertakung. dari bilik air botol syampu ni datang, ke bilik air dia pulang...


Botol bahan kumur ini mama jadikan bekas utk mengumpul getah gelang di dapur. Boleh la diubahsuai sesedap rasa kalian.





Jika terdesak boleh dijadikan bekas letak telefon bimbit semasa mengecas bateri. Lubang yang besar tidak mengganggu charger plug kita.. Mungkin mama perlu cari botol losyen atau syampu yg lebih besar dan panjang supaya telefon dan charger plug tu tak berhimpit2. 

Mama belum sempat deco2 bekas2 tu lagi. Nanti deco pula lah... Boleh guna glue gun utk tampal bahan aksesorinya. Sekarang ni... pada saat ini mama kena bertugas jadi pengadil bila anak2 ni kejap berperang, pastu jadi juri bila mereka menyanyi Ya Ha naa na...(gara2 ustaz Fauza buat pasukan lagu Ya Ha Naa na di sekolah...Lagu ni dah jadi kegemaran bersama Lau kana Bai nanaa...)Mia nyanyi salah sebutan, Dayana marah2 nanti maksudnya jadi salah. Lily pun terjerit2 menyanyi sama....Kalau begini mana sempat mama nak deco2 pun.. 

Nampaknya kurang sikit la bhn recycle yg nk mama jual kepada  uncle lori merah..

Cuba rakan2 buat satu utk isi masa lapang.


Mama kan taksub dengan Shaklee... Bekas mealshake memang ada banyak... Adam dan Mia selalu minum mealshake. Rujuk sini...

jadi, mama reka satu utk serbaguna dan bekas utk telefon bimbit yang lebih besar....Ha ha usaha akan diteruskan....Amacam Rm2 sebiji produk...Aktiviti anak2..



Sempatlh balut begini baru sekejap td.. Tup tup Lily datang " Mama, saya nak beri ni pada kawan.. untuk hari jadi dia".. mama gelihati la.. Tinggi nilai barangan rekaan mama ni di mata Dalily.. Syukur..

Jom recycle..

Untuk tempahan Shaklee  hubungi 0192247004.


Dicatat di dapurku yang berselerak... 

Monday, 25 February 2013

Cepat Sihat: si bawang putih

Cepat Sihat: si bawang putih: Dalam kelas Ekonomi Rumah Tangga, bawang putih dikenali dalam kategori sayuran jenis bebawang.  Sebagai ubat untuk pelbagai t...

si bawang putih


Dalam kelas Ekonomi Rumah Tangga, bawang putih dikenali dalam kategori sayuran jenis bebawang. 


  • Sebagai ubat untuk pelbagai tujuan, termasuk jangkitan saluran pernafasan, masalah kulit, jangkitan parasit dan sebagai agen antibiotik dan anti-mikrob.
  • Kajian saintifik menunjukkan bahawa bawang putih digunakan untuk menyucikan darah dan meneutralkan hasil toksik logam berat dalam tubuh kita, terutamanya merkuri dan kadmium. 
  • Penggunaan bawang putih juga berguna dalam rawatan hipoglisemia, gangguan usus dan pelbagai masalah kesihatan.



Nota :

Tidak semua makanan tambahan bawang putih sama.. Kebanyakan kaedah pemprosesan bawang putih yang digunakan hari ini, termasuk serbuk bawang putih yang dihancurkan, kapsul minyak bawang putih dan sebagainya, mengurangkan atau menghapuskan kandungan allicin. Allicin adalah komponen utama aktif bawang putih dan diperlukan untuk banyak manfaat bawang putih.


Bagus!!!

Garlic Complex Shaklee diproses secara semulajadi di bawah suhu yang rendah bagi mengekalkan SEMUA allicin.


sumber : vitamin semulajadi.com

Bawang putih (Allium sativum) merupakan sejenis tumbuhan dari keluarga Alliaceae sama seperti lain-lain jenis bawang iaitu bawang besarbawang merahlik , dan kucai. Bawang putih telah ditanam dan digunakan manusia semenjak beribu tahun dulu dalamperubatan dan masakan[1]Bawang putih seperti juga bawang merah dan bawang besar mempunyai daun dan bebawang yang berada dalam tanah yang cetek sahaja. Berbeza dengan bawang besar yang mempunyai satu bebawang, bawang putih dibentuk dari pelbagai bebawang yang mebentuk satu rumpun bebawang.

Bawang putih dipercayai berasal dari tengah pergunungan Asia iaitu di Tajikstan,TurkmeniaUzbekistan dan utara IranAfghanistan dan Pakistan.[2] Ia dari tumbuhan liaryang kemudian dibuat pembiakbakaan tumbuhan sejak dulu kala. Tanaman ini merupakan tanaman yang mendapat penekanan di negara oirental seperti di China danKorea.




Belum ada maklumat mengenai tanaman bawang putih dibuat di Malaysia kerana tanaman ini kurang sesuai di Malaysia yang mempunyai iklim lembab dan banyak hujan memudahkan serangan penyakit bawang putih. Negara pengeluar utama bawang putih didunia ialah China dengan 10.5 juta metrik tan setahun atau kira-kira 77% penghasilan dunia. Ini diikuti dengan India (4%), Korea (2%), Rusia (1.6%) dan Amerika Syarikat(1.4%). Malaysia merupakan negara pengimpot bersih utama bawang putih.
gambar ehsan wikipedia

Khasiat

Bawang Putih digunakan dalam bentuk segar (Untuk masakan dan perubaatan), dikeringkan dan juga diproses dalam bentuk serbuk . Penyimpanan yang sempurna membolehkan bawang putih tahan lama sehinga beberapa bulan. Di Malaysia semua bangsa menggunakan bawang putih dalam masakan harian terutamanya masyarakat Cina dan menjadi satu kemestian.

Khasiat bawang putih memang diketahui sangat berguna untuk kesihatan manusia kerana membantu dalam membunuh parasit, membantu dalam sistem pernafasan, perbaiki sistem penghadaman dan kandungan tenaga yang rendah. Ia telah digunakan semenjak 510 sSM di China sebagai tumbuhan sihat untuk kesihatan manusia. Kajian saintis menunjukkan setiap 100 gram bawang putih mengandungi 623 kJ kalori, karbohidrat (33 g), gula (1 g), serat (2.1 g), lemak (0.5 g), protein (6.39 g), beta karotin ( 5 microgram),thiamine (vitamin B1) (0.2 microgram), riboflavin (vitamin B2) (0.11 microgram), niacin (0.7 mucrogram), asid panthitenik (0.59 microgram), Vitamin B6 (1.2535 micragram), folate (3 microgram), vitamin C (31.2 mg), kalsium (181 mg), zat besi (1.7 mg),magnesium (25 mg), fosforus (153 mg), kalium (401 mg), natrium (17 mg) dan zink (1.16 mg). Kandungan zat lain ialah sepertimangan (1.672 mg) dan selenium (14 micrograms). Kandungan nutrien ini memberikan bawang putih sebagai sumber mineral utama untuk kesihatan manusia.[perlu rujukan]

Selain berfungsi sebagai anti bakteria, bawang putih di dapati sangat baik untuk mengelakkan penyakit serangan jantung dan mengurangkan tekanan darah tinggi dan penyakit kanser. Menjadi satu budaya di Korea dimana orang-orang tua memakan bawang putih mentah di kebun dan kuil. Kajian saintis juga mendapati bawang putih mampu mengurangkan penyempitan kolesterol pada saluran darah dalam kardiovaskular manusia. Kajian lain nyatakan ianya dapat kurangkan kandungan gula dalam badan dan mngurangkan batuk.[perlu rujukan]

Bawang putih digunakan sebagai bumbu yang digunakan hampir di setiap makanan dan masakan Malaysia. Sebelum dipakai sebagai ramuan, bawang putih dihancurkan dengan ditekan dengan sisi pisau sebelum dihiris halus dan ditumis dengan sedikit minyak goreng. Bawang putih boleh juga ditumbuk dengan pelbagai jenis bahan ramuan yang lain.

Bawang putih mempunyai khasiat sebagai antibiotik alami di dalam tubuh manusia. Bawang ini telah dikenal pasti dapat memecahkan kolesterol yang menyekat perjalanan darah pada salur darah dan kolesterol ini dikenal pasti sebagai punca kepada penyakit darah tinggi.Ia juga membantu menyegarkan pernafasan sekalipun tempat yang banyak karbon monoksida (asap kenderaan).
Sayuran ini juga dapat menghindarkan seseorang daripada diserang kanser kerana kandungan mineralnya membantutkan ketumbuhan tumor dalam tubuh badan.Selain itu bagi mereka yang mempunyai masalah jerawat, kuman tersebut dapat dibunuh dengan menumbuk bawang putih serta menepekkannya di bahagian yang berjerawat.

Sumber : wikipedia.

Untuk bekalan : contact ieja 0192247004
ID 889811

Wednesday, 20 February 2013

Cepat Sihat: Recycle : Wajah baru pakaian lama.

Cepat Sihat: Recycle : Wajah baru pakaian lama.: Salam sihat dan ceria semua. Semoga sentiasa dilindungi tuhan dan bergembira dgn aktiviti harian. Hmm.. rasa bersalah dah lama tak menghi...

Recycle : Wajah baru pakaian lama.

Salam sihat dan ceria semua.

Semoga sentiasa dilindungi tuhan dan bergembira dgn aktiviti harian.
Hmm.. rasa bersalah dah lama tak menghidangkan santapan minda utk kalian. Mama sangat sibuk minggu ini.. Ruang masa untuk anak2 dan keluarga juga perlu diperuntukkan.


Malam atau pagi ini, mama cuma nak share sedikit tentang bahan lama mama iaitu tambah nilai pada pakaian lama atau t shirt kita. Jadi pakaian akan berwajah baru...dengan sedikit sulaman tangan bentuk bunga... Senang aje, mama belajar sulaman ni dari buku, cuba dan cuba. Macam melukis.


Sebelum bersulam, baju ni pernah mama jahitkan manik. dah bosan tukar pada sulaman pulak.


batik ni tak berbunga, mama tambah di sana sini sulaman bunga ini.


Baju anak.




Cubalah.

Selamat malam semua.



Thursday, 14 February 2013

Cepat Sihat: recycle : biskut cream cracker

Cepat Sihat: recycle : biskut cream cracker: Minda Recycle berputar lagi. Kali ni nak share projek recycle makanan pulak. gambar hiasan Teringat zaman kecil2 dulu kami buat ...

recycle : biskut cream cracker

Minda Recycle berputar lagi. Kali ni nak share projek recycle makanan pulak.


gambar hiasan

Teringat zaman kecil2 dulu kami buat bergedil dari biskut cream craker.

Sekali sekala mama buat juga sejak anak dah ramai, tapi mama gunakan biskut yang dah lemau, yang anak2 tak habis makan.

Caranya senang.
Bahan2nya

1. Biskut cream cracker yang lemau - hancurkan
2. Bawang merah/ bawang besar cincang 
3. Cili merah - potong atau cincang
4. Garam secukup rasa
5. Daun sup atau daun bawang - mana2 suka.
6. Telur - utk mencelup sebelum digoreng
7. Sardin atau tuna - hancurkan ( nak tukarkan dgn daging cincang pun boleh)
8. Minyak masak

Caranya

1. Campurkan semua bahan, Bentukkan ikut cita rasa kalian.
2. Celup dalam telur
3. Gorengkan..

Siap utk dimakan.

Ajak la anak2 buat.. mereka mesti suka...

mudah, murah tak membazir...

* Nota : resepi boleh digunapakai utk biskut yang tak lemau juga.

Dicatatkan di dapur tempat kami makan. feb 2013

Cepat Sihat: TESTIMONI jOINT hEALTH tABLET SHAKLEE

Cepat Sihat: TESTIMONI jOINT hEALTH tABLET SHAKLEE: Dalam cerita2 mama sebelum ini tentang Joint Health Tablet banyak tertumpu pada pengalaman sendiri dan keluarg...

TESTIMONI jOINT hEALTH tABLET SHAKLEE




























Dalam cerita2 mama sebelum ini tentang Joint Health Tablet banyak tertumpu pada pengalaman sendiri dan keluarga. Ayah mama yang aktif masa muda rasai khasiat JHT, mama dan suami yang aktif masa remaja hingga ke universiti juga sudah nikmati manfaatnya. Alhamdulillah segala adalah kurniaan dan ehsan dari Allah swt.

Terbaru testimoni mama dapat dari adik yang ke pertandingan sukan antara yayasan2 negeri di Johor. Beliau bertemu bekas athlit silat Pahang yang juga athlit kebangsaan yg sekarang menjadi jurulatih silat. Jadi jurulatih mesti la nak demo pada anak didik. Kalau sakit lutut, pinggang? Macam mana? jawab la sendiri... Nanti anak didik pun lari..

Kebetulan.. adik mama itu pernah kerja dengan Majlis Sukan Pahang dan berurusan dengan athlit2 ini.

Rakan kita ini juga sudah akui kesan baik daripada JHT. Kami dah dapat semula 80-100% kesihatan sendi kami. Yang membaca di luar sana, kongsikan maklumat ini dengan rakan dan taulan. Insyaallah, berhasil nanti. 

JANGAN TUNGGU DIRI TERLALU TUA...

call/sms/whatsapp ieja 0192247004
ID Shaklee 889811

Cepat Sihat: Rawat luka dengan Basic H

Cepat Sihat: Rawat luka dengan Basic H: Seperti sebelum2 ini, bila balik kampung mama di Kuantan, anak2 memang berpeluang rasai aktiviti di kampung ma...

Rawat luka dengan Basic H




























Seperti sebelum2 ini, bila balik kampung mama di Kuantan, anak2 memang berpeluang rasai aktiviti di kampung macam zaman mama kecil2 dulu.  

Berlari ke rumah moyang mereka, rumah Tok Andak, masuk reban kambing Aki mereka, pergi ke sawah, kejar ayam, main anak kucing...

Oleh kerana bukan aktiviti harian mudah la terjatuh gedebuk... Damia jatuh lagi, luka kat tapak tangan pulak..Mama memang dah bawa Basic H dalam kereta, di rumak nenek mereka pun memang mama dah sediakan satu botol.

Siapa luka? mari kita cuci dan sapu Basic H. Insyaallah tak bengkak, tak nangis bila tiba masa mandi, darah cepat berkenti.

Gambar di atas adalah kronologi rawatannya. 2 minit saja keadaan sangat berbeza. Seperti luka dah kering, dan tak membengkak atau melarat.

Jom cuba....

Utk maklumat lanjut Basic H yang sangat banyak kegunaan sms/call/ whatsapp ieja 0192247004. Atau beli sendiri dengan ID 889811.

Cepat Sihat: Cepat Sihat: pengajaran dari si penjual kain

Cepat Sihat: Cepat Sihat: pengajaran dari si penjual kain: Cepat Sihat: pengajaran dari si penjual kain : Mama memang suka sangat tengok kain pasang. kadang2 mama beli tak sempat jahit. Untuk melunas...

Set ibu berpantang



Terlanjur mama mengabadikan gambar kain ela yang mama rakam di kedai kain, mama sediakan bahan utk supplement ibu berpantang berlatar belakangkan corak fabrik itu.

Seorang ibu nenghubungi mama utk Set Berpantang dan mama dah pernah masukkan bahan berkaitan. Cuma hari ini, mama berikan set yang lebih lengkap utk keperluan menyeluruh tubuh jika mahu dipertimbangkan.

Set Kesihatan Asas
Mengandungi 
1. ESP

Beri tenaga dan bina sel, awet muda


Protein Bukan-GMO yang Lengkap dengan semua Asid Amino Perlu.

Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik. ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting. Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP

 adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolesterol.



Shaklee ESP:

• Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.

• Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.




2. Vitamin C Plus

      Melindungi sel, mencegah demam dan selsema
  • Vitamin C menolong pembentukan kolagen sejenis protein yang menyusun tubuh manusia. Kolagen adalah struktur yang terlibat dalam pembinaan tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Dengan memakan  Vit C kulit lebih licin, tegang dan cantik, Luka cepat sembuh kerana  tisu badan yang kuat.
  • Vitamin C memnguatkan salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah pengerasan salur darah, membantu proses metabolisma kolesterol iaitu pembentukan asid hempedu yang penting dalam proses pemecahan lemak. Penghidap darah tinggi amat digalakkan mengambil vitamin C bagi mengelakkan  angin ahmar dan jantung tersumbat.
  • Detoksifikasi. Vitamin C berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan mudah. 

3. B Complex


B yang Lengkap dan Seimbang
B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.
• B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan
menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada
tenaga.*
• Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel
darah merah di dalam tubuh. 


4. Vita Lea

Jika diambil setiap hari, Vita-Lea mampu:
•    Membantu dalam mengekalkan kesihatan yang baik.*

•    Mengandungi beta karotena yang membantu dalam
      mengekalkan pertumbuhan, penglihatan dan pembinaan
      tisu.

Ditambah dengan sumber zat besi (iron formula) yg sangat penting utk ibu selepas banyak kehilangan darah semasa bersalin dan berpantang.


Boleh ditambah dengan

1. Zink


Mempercepatkan pemulihan luka dalam dn luaran

Alfalfa

Mengantikan 'jamu' , dn mengecutkan rahim

Masalah sembelit

2. Ostematrix

1 tablet ostematrix bersamaan dgn 1 gelas susu tinggi kalsium.
Kalsium menghalang osteoporosis, kekejangan dn merangsang darah utk memekat.


3. Alfalfa
Membekal tenaga dan merupakan 'milk booster'
Melancarkan pembuangan najis jika digunakan secara konsisten.

Mungkin boleh diaturkan pemilihan produk ikut kepentingan dan keperluan. Ada yang patut dibeli sebotol penuh, ada juga yang hanya perlu ambil pek ringkas dgn bilangan yang sedikit serta jimatkan kos.

sms/call/whatsapp Ieja 0192247004
atau yang berkesempatan membeli sendiri tapi tak mau jadi ahli, boleh guna ID saya Rosliza Kamaludin 889811

Cepat Sihat: pengajaran dari si penjual kain

Cepat Sihat: pengajaran dari si penjual kain: Mama memang suka sangat tengok kain pasang. kadang2 mama beli tak sempat jahit. Untuk melunaskan minat pada kain2 tu, kadang2 mam...

pengajaran dari si penjual kain




Mama memang suka sangat tengok kain pasang. kadang2 mama beli tak sempat jahit. Untuk melunaskan minat pada kain2 tu, kadang2 mama beli dan jual pada kawan2. Puas sebab dapat beli walaupun akhirnya tidak memilikinya.


Baru2 ni mama balik Kuantan pergi kedai kain.. Isy... kesiannya, baru lepas terbakar kerana litar pintas. 




Suami mama tanya pemilik kedai, "Ada insuran tak" Jawabnya "Itulah silap saya, tak de insuran..."
"Kali ni, saya ambil insuran dulu baru buka semula. Saya jual sebidang tanah utk mulakan semula perniagaan. Ini kemahiran saya, saya kena mula sekali lagi." Kedainya  masih penuh berjelaga tunggu utk baikpulih selepas perayaan Tahun Baru Cina.




Ayat tauke sangat memberi kesan kepada mama, maksud tersirat ialah kita kena buat perancangan sebelum lakukan sesuatu. satu lagi bawa maksud kita jangan putus asa dengan ujian yang menimpa..."Bagus2 " mama balas pendek.



Mama lupa pulak nak ambil gambar kedainya. He he sebab asyik ambil gambar kain2 nya. Malam tu juga mama upload gambar2 ke fb, kalau ada rakan2 yang nk menempah. Keesokan harinya mama pergi sekali lagi, shopping pulak utk diri sendiri..

Gambar hiasan di sini ialah koleksi kain2 yg mama sempat rakam dgn harapan dapat bantu membeli lebih banyak. Nampaknya pemilk kedai yang dah tua pun ada hasrat akan bangun semula dan sertai bisnes 'on line' utk pasarkan kain2nya. Tahniah... 


Senang la mama nanti. Memang setiap kali balik Kuantan, mama mesti bershopping kain, Teringat zaman muda2 dulu... beli kain, jual dan ambil tempahan sekali...

Ambil iktibar dari kisah di atas walaupun kecil pengajarannya bagi anda.

Dicatat di dapurku yang tak berasap...14 Feb 2013. 11.05 malam.


Cepat Sihat: recycle : termos, kereta mainan dan printer.

Cepat Sihat: recycle : termos, kereta mainan dan printer.: Kereta mainan ni dah tercabut tempat duduknya. Biarlah bunga2 ni menumpang hidup di sini. Hari ni mama mengemas.. mengorek2 khaza...

recycle : termos, kereta mainan dan printer.


Kereta mainan ni dah tercabut tempat duduknya. Biarlah bunga2 ni menumpang hidup di sini.



Hari ni mama mengemas.. mengorek2 khazanah yang tersimpan rosak dan tak boleh digunakan lagi. 2 minggu lalu mama dah bungkus blender dan aksesorinya baik2 dan letak di tong sampah. Harapan mama jika ada org yg pandai baiki bolehlah dia gunakan kerana seluruh set mama bungkus sekali. Mama nk hantar baiki pun kami dah beli yang baru. Kalau tidak macam mana nk uruskan hal masak memasak kami di rumah. Seminggu blender rosak terpaksa pinjam dgn mertuaku.. Mujur dekat dgn rumah mertua.. Boleh la mama menumpang 'kasihan'. 

Berbalik kepada kemas mengemas brg rosak...Mama dah ubahsuai semua jadi bahan berguna... Kalau tak untuk jangka panjang pun.. cukup la utk jangka pendek sebab bahannya pun percuma... 

Anak2 sibuk dgn biskut coklat chip mereka.


Penutup blender tu.. warna hijau adalah tudung syria lama.


Dah hangus sikit... kerja sambil bertekak adik beradik...Org ramai adik beradik fahamlah..

 Mama pulak kutip sana kutip sini. Pegi buang sampah kutip buah belimbing. Dah banyak sangat hingga ada yang dah mencecah ke tanah. Buka pembalut dan balut pulak putik2 yg baru. Kalau ada rezeki membesar la pulak putik tu tanpa sengatan semut buah. Sambil kutip belimbing nampak pulak pokok bunga yang tumbuh bersepah di tanah. Hmmm. Dah dapat idea..





Termos elektrik ni dah rosak... boleh la teruskan khidmatnya begini. 


Petang tadi pulak mama masuk ruang jahit mama. Aduh bersepah meja jahit. Ada pulak printer rosak.. simpan sejak tahun lalu. Hmmmm. Idea datang lagi... seperti dalam gambar. 


Letak secara terbalik. Masukkan kotak dan botol kecil serta pemegang benang yang dah habis benangnya. 

Dah selesai... menjahit la pulak... banyak sangat kain yg dibeli tak sempat2 cari masa menjahit. Semalam Adam demam.. tak dapat mama mulakan projek jahit lebih awal. Ok la tinggal dulu... baju mama dalam proses ni. Janji nak ajar mia mengaji...nanti dia tidur pulak.



Baju dah hampir siap.

Kalau ada kesempatan nanti mama kongsikan langkah2 buat projek recycle hari ini.


Dicatat di Rumahku yang dah kukemas.13 feb 2013.