Cepat Sihat

Cepat Sihat
kesihatan, kecantikan, awet muda, slimming, petua, renungan

Thursday 10 January 2013

Mengenal anak2




Anak ramai... Kadang2 pening dengan gelagat yang macam2. mama baca banyak bahan kerana perlu kenal watak anak2, perlu terima kelebihan dan kekurangan mereka.
Anak Sulung

Sifat : Kecenderungan sifat anak pertama adalah Bersikap dan berpikiran lebih dewasa. Anak Sulung adalah tulang belakang keluarga sehingga anak Sulung akan berpikiran lebih kritis (umumnya memiliki daya analisa yang lebih kuat). Anak pertama sebetulnya banyak ilmunya di dalam dirinya namun tidak banyak dikeluarkan oleh ucapan. Sifat baik anak Sulung yang lain adalah jarang memukul karena sifatnya agak serius. Sifat buruk anak Sulung adalah paling banyak pertimbanagn dan paling memilih. Sehinggakan jodoh adik2 pun dia sibuk mengkaji sama.

Jodoh : Paling ideal Anak Sulung dengan anak Bungsu. Namun dengan anak tengah pun ok...

Anak Tengah
Sifat : Anak Tengah memiliki sifat  lebih bebas, dan lebih mudah berekspresi dalam perkataan dan tindakan. Mudah memberi komen. Sifat baik anak Tengah adalah sangat ramah dan mudah bergaul atau menyesuaikan diri dengan orang lain sehingga dengan mudah disukai banyak orang, disamping itu memiliki jiwa seni lebih tinggi daripada anak yang lain. Sifat kurang baiknya adalah emosi lebih tinggi, mudah untuk berkonflik dengan orang lain. Biasanya Anak Tengah paling mudah berkomunikasi atau akrab juga dengan anak tengah tapi juga mudah  konflik juga dengan anak tengah itu sendiri.
Jodoh : Anak tengah kurang sesuai dengan anak tunggal. Untuk jodoh Anak Tengah lebih sesuai dengan anak Sulung atau bungsu.

Anak Bongsu
Sifat : Tipikal umum dari anak bongsu adalah manja. Anak Bongsu yang manja kurang sesuai untuk jadi seorang pemimpin. Kebaikan anak Bongsu ini umumnya berbadan paling sihat, jarang mengalami sakit apalagi yang berat-berat, dan paling awet muda diantara anak-anak yang lain. Sifat buruk dari anak Bungsu adalah boros dan kurang suka menabung.
Jodoh : Dalam hal jodoh Anak Bongsu sesuai dengan semuanya, namun paling ideal dengan anak sulung atau yang bersikap dan berpemikiran dewasa
Pesan mama pada diri sendiri, "Manusia dicipta Allah berbagai adunan watak dan kelakuan. jadi, terimalah setiap individu sebagai dirinya dan bukan sebagai apa yang kita mahukan. Sedangkan lahir dari rahim ibu yang sama pun anak2 itu berbeza2 apa lagi insan yang  bukan bersaudara dan tiada pertalian darah"

Buat anak2 : Mama berusaha dan masih terus belajar mengenal kamu semua. Kalian adalah permata pelbagai rupa dan bentuk milik mama yang Allah anugerahkan untuk dijaga, digilap dan dilindungi.

Salam kasih sayang..

No comments:

Post a Comment