Cepat Sihat

Cepat Sihat
kesihatan, kecantikan, awet muda, slimming, petua, renungan

Sunday 9 December 2012

kepentingan protein

Hari ni kita share sikit info tentang kepentingan protein dan siapa yang amat memerlukan protein..

Sel-sel badan kita memerlukan protein sebagai 'Building Blocks' untuk membaikpulih serta mengekalkan kesihatan. Protein membantu :

~RAMBUT yang lebih lebat dan kuat tanpa masalah hujung bercabang 
~KULIT yang lembut berseri
~KUKU yang lebih kuat dan tidak menggelupas
~PEMBAHARUAN SEL yang lebih baik untuk anti-penuaan
~Kesihatan HATI yang baik
~JANTUNG yang sihat dan kuat
~Kadar metabolisme yang dipertingkatkan untuk PEMBINAAN OTOT
~PENGURANGAN BERAT BADAN yang lebih stabil
~Meningkatkan KEKUATAN OTOT terutamanya di kalangan warga emas
~Mengukuhkan sistem IMUN
~PERTUMBUHAN di kalangan kanak-kanak
~TULANG yang lebih kuat
~Menajamkan pemikiran dan mengatasi masalah INGATAN yang lemah

Sekiranya anda merupakan individu yang menghadkan pengambilan daging dan telur demi kesihatan, anda berkemungkinan tidak mendapat protein yang mencukupi. Apabila badan tidak mendapat protein yang mencukupi, ia sebenarnya akan memakan diri sendiri untuk mendapatkan sumber protein. Badan akan memecahkan otot dan tisu atau mengambil protein dari organ-organ penting atau sistem imun. Sekiranya tiada sumber protein, badan akan hanya membiarkan sel-sel mati begitu sahaja. Walaupun untuk jangka masa yang singkat, ia mampu mengakibatkan masalah kesihatan yang serius..

Siapakah yang memerlukan PROTEIN?

1. Kanak-kanak yang sedang membesar
Kanak-kanak memerlukan protein yang mencukupi untuk memaksimumkan perkembangan mental dan fizikal mereka. Protein juga memberi kesan positif kpd pembelajaran, keupayaan, ingatan, pertumbuhan dan ketinggian mereka. Protein yang berkualiti tinggi adalah penting dan amat perlu dalam diet harian mereka. Ia adalah satu-satunya cara agar mereka boleh membesar dengan sihat.

2. Mereka yang sedang berdiet
Bagi yg sedang berdiet, anda memerlukan 4 hingga 6 hidangan protein setiap hari. Protein tumbuhan dianggap sebagai pilihan lebih sihat malah lebih berkesan untuk mengurangkan berat badan. Kajian menunjukkan bahawa 'daily protein supplement' membantu mengurangkan berat badan, merendahkan BMI, menurunkan peratusan lemak badan dan meningkatkan jisim bebas lemak.

3. Ibu-ibu mengandung
Keperluan protein meningkat semasa mengandung dan menyusu. Protein diperlukan untuk pertumbuhan fizikal dan perkembangan sel-sel bayi serta kesejahteraan ibu.

4. Warga tua
Protein penting untuk melambatkan kemerosotan fizikal yang berlaku akibat penuaan. Ia membantu warga tua menghalang sarcopenia yang menyebabkan kehilangan jisim dan kekuatan otot. Dgn kekuatan stamina dan sokongan tulang yg lbh baik, warga tua dapat mengelak keretakan tulang. Mereka juga dapat menikmati penampilan yang lebih muda, kurang kesakitan badan, peningkatan fungsi imun, badan yang kekal aktif serta mampu bergerak bebas.

5. Pengunjung Gimnasium
Mereka yg membuat latihan kecergasan mengalami peningkatan penggunaan badan dan kerosakan otot. Mereka memerlukan protein secukupnya untuk membina semula badan dan mengelak kecederaan semasa atau selepas menjalani latihan. Persatuan Diabetes Amerika menyarankan pengunjung gimnasium yang melakukan latihan kekuatan yang berat untuk mengambil protein dua kali ganda daripada biasa.

Dalam mendapatkan sumber protein, anda perlu memahami perbezaannya agar dapat membuat keputusan paling bijak untuk kesejahteraan kesihatan anda. Protein haiwan sarat dengan lemak yang boleh melemahkan kesihatan jantung dan menambahkan berat badan sekiranya diambil secara berlebihan. Selain itu, haiwan ternakan juga sering disuntik 'growth hormones' dan antibiotik yang tidak diperlukan badan manusia sama sekali! Jadi pilihan bijak yang paling baik adalah protein soya yang merupakan sumber protein yang mempunyai kualiti yang sama dengan daging, susu dan telur tetapi tanpa bahan yang memudaratkan seperti kolesterol, hormon, antibiotik dll. Menurut jurnal penyelidikan Nutrisi, protein soya membantu meningkatkan kapasiti antioksidan badan. Ia juga terbukti memberi manfaat kepada sistem kardiovaskular, hati dan kesihatan buah pinggang serta kekuatan tulang belakang. Jadi apa lagi..? Beralih lah kepada Energizing Soy Protein (ESP)

Energizing Soy Protein (ESP) :

* BEBAS laktosa
* RENDAH lemak
* TIADA kolesterol
* RENDAH indeks Glicemic (G.I)
* Sumber TENAGA segera dan TAHAN LAMA
* MENURUNKAN kadar kolesterol
* BAIK untuk hormon
* MENGUATKAN ingatan
* MEMBANTU awet muda
* BAGUS untuk pesakit kencing manis dan darah tinggi
* BAGUS untuk ibu mengandung dan ibu menyusu

Dapatkan ESP anda sekarang dgn harga special! 

Hubungi Ieja :
SMS / whatsapp : 019-2247004 

Facebook : http://www.facebook.com/roslizasubang
Page : http://www.facebook.com/SihatItuCantik

No comments:

Post a Comment