Cepat Sihat

Cepat Sihat
kesihatan, kecantikan, awet muda, slimming, petua, renungan

Sunday 20 October 2013

Pigmentasi kulit

Pigmen melanin memberi perlindungan kulit daripada sinaran ultraungu yang berbahaya. Pengeluaran melanin boleh menambah atau mengurang secara luar biasa , mewujudkan perubahan warna kulit. 
Kelebihan pengeluaran melanin, atau hyperpigmentation ( tompok gelap), adalah berkaitan dengan pendedahan cahaya matahari, parut jerawat , perubahan hormon , kekurangan pemakanan atau ubat-ubatan. 

Masalah dengan hypopigmentation ( bintik putih ) sering dikaitkan dengan penyakit yang dikenali sebagai vitiligo tetapi juga boleh berlaku akibat kecederaan.

Keputusan Hyperpigmentation daripada pemendapan  melanin , yang menyebabkan kulit menjadi gelap. Melanin adalah sebahagian daripada sistem pertahanan kulit  kerana ia melindungi daripada pendedahan kepada rangsangan keterlaluan oleh cahaya matahari .

Pigmentasi boleh dianggap sebagai tanda amaran dari badan yang kawasan yang terjejas telah menerima kerosakan matahari yang terlalu banyak. Walaupun cahaya matahari adalah penting untuk kehidupan manusia, pendedahan kepada matahari sepanjang hayat adalah punca utama kerosakan kulit, termasuk pigmentasi, kedutan dan kanser kulit. 

Pendedahan kepada cahaya matahari menyebabkan kerosakan radikal bebas kepada sel-sel , memaksa proses penuaan dalam kadar yang lebih cepat. 

Dengan mendedahkan kulit kepada cahaya matahari , tahap vitamin C dalam kulit menurun sebanyak 30%, dan radikal bebas kemudiannya terbentuk. Di samping itu, UVR melumpuhkan reseptor vitamin A. SedangkanVitamin A diperlukan untuk replikasi sel. Radikal bebas menyebabkan pengeluaran melanin yang tidak normal dan beri kesan juga kepada DNA. 

Jadi eloklah mengelakkan semua UVA, UVB dan pelindung matahari termasuk anti-oksidan , hendaklah dipakai pada setiap masa (tiada pengecualian) .
Antioksidan seperti vitamin A & C adalah penting untuk digunakan pada setiap hari untuk melindungi dan membina semula sel-sel. Vitamin C dan A adalah 'kunci' dalam merawat pigmentasi. Pasangan antioksidan dengan radikal bebas untuk meneutralkan radikal bebas dan meningkatkan kolagen dan pengeluaran elastin . Vitamin C diiktiraf sbg antioksidan yang kuat dan sifat-sifat foto-perlindungan, walaupun vitamin C adalah tidak disyorkan sebagai pelindung matahari. 

Apa yang Shaklee boleh bantu?

Kita berpegang kepada prinsip kecantikan itu muncul dari kecantikan dalaman.

Maka jaga pemakanan adalah satu tindakan bijak.

Set lengkap Shaklee



Set bajet
Vitamin C - seperti diceritakan fungsinya dia atas, merupakan satu antioksidan yang kuat.
Vitamin E -Mengurangkan bintik penuaan
Carotomax  - antioksidan yang juga mengandungi prekursor vitamin A. yg akan mempercepatkan pemulihan luka.
ESP - Membina sel baru bermakna turut membina sel2 yang muda.

Nak bincang tentang cara makan, pembelian dan harga? Hubungi Ieja 0192247004 ID Shaklee 889811

No comments:

Post a Comment