Cepat Sihat

Cepat Sihat
kesihatan, kecantikan, awet muda, slimming, petua, renungan

Wednesday 16 January 2013

vitamin e utk awet muda

Pada suatu hari seorang rakan datang dan bertanya harga vitamin E. Saya beritahu harganya terus dia tempah satu botol. Saya pelik jugak... eh senangnya.. tak nak info lain ke?

Rupanya begini ceritanya.
"Akak, saya dari kecik mak paksa makan vitamin shaklee. Mak saya nurse. Masa bersalin anak sulung pun saya makan Shaklee. baru saya tahu akak supplier, senang la sikit. Ada org recommend produk lain.. tapi dah mmg mak ajar dari kecik..."

Sejak itu, bila2 perlu je dia akan call minta saya bawakan vitamin keperluannya termasuk yg lain2 seperti lecithin dan mcm2 lagi.

Lebih menarik, saya teringat soalan dari tukang sapu di sekolah beberapa minggu sebelumnya. (3 orang semuanya mengerumuni saya) Sambil memandang rakan yang baru sebentar lalu di depan saya, "Dia tu anak dara ke?" soal salah seorang pekerja tadi.

"Ha ha, anak dua dah tu....." saya jawab.

Perkaitan antara kedua2 kisah ini saya nak tekankan... Wanita yang dah diasuh dgn Shaklee sejak kecil, kulitnya sangat cantik, badannya sedap dipandang, (dari kaca mata perempuan saya la...) awet muda.. Itu satu bukti di depan mata saya sendiri. Pengakuan dari tuan punya badannya sendiri. Hmm... Sejak tu saya yg dah tua ni pun berjinak2 la dgn vitamin E Shaklee. bukan susah pun, 1 biji sehari. 


Antioksidan adalah agen yang meneutralkan kesan oksida radikal bebas, yang merosakkan kolagen dan menyebabkan kekeringan kulit, garis halus dan kedutan pada kulit [sumber: Bouchez].

Antioksidan meneutralkan radikal bebas dan mencegah kerosakan sel daripada berlaku. Vitamin E adalah salah satu antioksidan paling kuat, tetapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, yang bermakna anda perlu pastikan anda mendapat cukup nutrien berharga ini dalam diet . Makan makanan yang tinggi dengan vitamin E dan mengambil suplemen vitamin E jika anda tidak boleh mendapatkannya cukup melalui pengambilan makanan. Ini boleh membantu mencegah penuaan pramatang kulit anda dan kerosakan kepada DNA anda [sumber: Phillips].

Vitamin E adalah vitamin larut lemak yang terdapat dalam kacang, buah-buahan, dan sayur-sayuran yang banyak.
Kunci untuk mendapatkan cukup vitamin E adalah makan makanan yang seimbang yang termasuk campuran buah-buahan, sayur-sayuran dan kacang.

Vitamin E adalah selamat apabila diambil dalam jumlah 400 IU setiap hari, walaupun untuk tempoh masa yang berpanjangan. Jumlah yang jauh lebih besar daripada ini mungkin melambatkan pembekuan darah, mungkin menyebabkan peningkatan risiko strok atau pendarahan yang tidak terkawal dalam peristiwa kemalangan.


Vitamin E adalah vitamin larut lemak dan antioksidan. Maksudnya ia diserap oleh lemak dalam badan.

Sel dalam badan ada dinding/kubu pelindung sekelilingnya. Kebanyakan binaan kubu ini adalah mengandungi lemak dan sebagai vitamin larut lemak, vitamin E adalah sebahagian komponen terkandung dalam kubu pertahanan sel tubuh kita. Mereka melindungi tubuh dari radikal bebas yang cuba utk mencuri harta dari sel kita.

Radikal bebas peroxyl cuba mencuri hidrogen. Nasib kita baik kerana vitamin E akan memberikan hidrogen kepada radikal bebas ini dan ia akan pergi dengan senang hati selepas mendapat keinginannya iaitu hidrogen.

Apa jadi pada vitamin E?
Vitamin akan dibantu oleh Vitamin C untuk mengganti semula hidrogen dan mereka semua kembali gembira bertugas melindungi sel-sel tubuh kita.

Jadi, kedua2 Vitamin E dan C adalah penting untuk tubuh manusia..

Begitulah ceritanya yg saya dapat dari pembacaan saya, Insyaa Allah. Semoga membantu anda memahami situasi pertahanan badan kita.


Kita ada pilihan antara vitamin E semulajadi atau sintetik. Sudah pastilah vit E semulajadi lebih mahal tetapi ia lebih baik bagi tubuh utk jangka masa panjang.


Lihat labelpada bekas, Vitamin E semulajadi tercatat “d-alpha-tocopherol” manakala versi sintetik tercatat “dl-alpha-tocopherol.”


Yang pasti, vitamin E Shaklee adalah “d-alpha-tocopherol”
Jom dapatkan sekarang utk kesihatan kulit dan wajah.

Hubungi Ieja 0192247004 atau boleh membeli dengan ID shaklee 889811

No comments:

Post a Comment