Cepat Sihat

Cepat Sihat
kesihatan, kecantikan, awet muda, slimming, petua, renungan

Tuesday 15 January 2013

kalsium dan tulang


Tulang merupakan struktur penting di dalam tubuh manusia.  Ia merupakan kerangka yang menyokong berat badan dan organ utama seperti paru-paru, jantung, hati dan ginjal serta membolehkan kita menggerakkan otot-otot dan tubuh secara bebas.  Mengekalkan kesihatan tulang secara optima adalah penting bagi mendapatkan kesihatan optima menyeluruh. 
Cukupkah kalsium bagi tubuh kita? Jika individu  mempunyai kekurangan kalsium, dia mungkin mengalami tanda2 berikut:

1: Kekejangan Otot
Kekejangan otot boleh menjadi tanda awal bahawa seseorang itu sedang mengalami satu kekurangan kalsium. Kekejangan ini biasanya berlaku pada waktu malam, terutama di kaki. 

  
2: Kulit kering dan  Kuku Rapuh

Satu tanda kekurangan kalsium biasa boleh dilihat pada kulit dan kuku. Apabila kulit  menjadi kering dan kuku  menjadi rapuh (mudah pecah), individu itu mungkin kekurangan  kalsium. Jika gejala-gejala ini hadir, wajar  juga  untuk memeriksa dan melihat jika gigi anda menjadi kuning. Gigi dan tulang boleh terjejas akibat  kekurangan kalsium.
3 Peningkatan Gejala PMS
Seorang wanita mungkin merasai pengalaman kekejangan  atau perubahan dalam aliran haid  jika dia mengalami kekurangan kalsium. Menambah  kalsium dalam diet boleh mengurangkan gejala-gejala ini.
4: Tulang retak atau patah
Jika anda mula mengalami beberapa keretakan tulang kecil atau kerosakan tulang penuh, anda benar-benar harus menilai jumlah kalsium dalam diet anda. Ini adalah gejala yang teruk akibat kekurangan kalsium.
Kalsium diperlukan untuk membina tulang dan untuk memastikan mereka kuat. Tanpa kalsium ini, tulang kita akan menjadi lemah dan  keretakan serta  kerosakan boleh berlaku.
Jenis-jenis kekurangan kalsium
Terdapat dua jenis kekurangan kalsium:
1. Kekurangan kalsium dalam diet adalah satu keadaan di mana  pengambilan kalsium tidak mencukupi, yang boleh membawa kepada simpanan  kalsium berkurangan dalam tulang, penipisan dan melemahkan tulang, dan osteoporosis.
2. Hypocalcemia adalah tahap rendah kalsium dalam darah. Ia boleh berlaku daripada mengambil ubat-ubatan, seperti diuretik, rawatan perubatan atau akibat  penyakit, seperti kegagalan buah pinggang atau hypoparathyroidism.
Jika kita ambil diet yang tak cukup kalsium, blh berlaku hypocalcemia. 
Kalsium perlu di dalam darah. 
Kalsium juga  penting untuk fungsi badan yang penting saraf, otot, otak dan jantung,
Jadi, bila tubuh tak cukup kalsium, kalsium  tulang dikorbankan utk mengekalkan tahap kalsium darah yang normal supaya  proses penting dalam badan dapat berlaku.
Bayangkan senario ini berlanjutan, akhirnya tulang semakin menipis dan berlaku juga  osteoporosis kerana simpanan  kalsium dalam tulang tidak diganti sedangkan mereka digunakan oleh badan.
Kekurangan kalsium yang tidak dirawat boleh membawa kepada komplikasi yang serius, seperti osteoporosis, hipertensi (tekanan darah tinggi), dan  jantung.

Lebih daripada Sekadar Kalsium
OsteMatrixTM dari  Shaklee membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam penyerapan kalsium dan memelihara kesihatan yang baik.  Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan.

Jadi, apa tunggu lagi, satu makanan tambahan yang membekalkan pakej lengkap dalam utk kesihatan tubuh badan ini mesti dimasukkan dalam belanjawan bulanan anda.
Hubungi Ieja 0192247004
ID Shaklee 889811



No comments:

Post a Comment