Cepat Sihat

Cepat Sihat
kesihatan, kecantikan, awet muda, slimming, petua, renungan

Monday 7 October 2013

kesihatan ginjal

Buah pinggang bertindak sebagai penapis untuk membersihkan darah. Mereka menyingkirkan bahan buangan dan menghantar bersama-sama cecair ditapis. Penapis kecil di dalam buah pinggang dipanggil 'glomeruli'
Apabila buah pinggang sihat, arteri membawa darah dan bahan buangan daripada darah ke buah pinggang. 'glomeruli' membersihkan darah. Kemudian bahan buangan dan cecair tambahan keluar ke dalam air kencing melalui saluran Kencing itu. Darah bersih meninggalkan buah pinggang dan kembali ke dalam aliran darah.

Kerosakan buah pinggang bermula lama sebelum anda melihat apa-apa gejala. Tanda awal kerosakan buah pinggang adalah apabila buah pinggang anda bocor dan jumlah yang kecil daripada protein yang dipanggil albumin keluar ke dalam air kencing. Tetapi satu-satunya cara untuk mengetahui tentang kebocoran ini adalah dgn ujian air kencing anda.
Lebih rosak sesuatu buah pinggang/ginjal, lebih banyak protein yang bocor dan hilang. Semakin banyak bahan buangan terkumpul di dalam darah. Kerosakan ini menjadi lebih teruk sehingga buah pinggang gagal berfungsi.

sumber : diabetes.niddk.nih.gov/dm/pubs/complications_kidneys

No comments:

Post a Comment