Cepat Sihat

Cepat Sihat
kesihatan, kecantikan, awet muda, slimming, petua, renungan

Thursday 7 March 2013

tubuh kurang kalsium


Kayu yang dimakan anai-anai

Kenapa gambar ini mama pilih?

Begini ceritanya..

Setelah umur 20 tahun, tubuh manusia akan mulai mengalami kekurangan kalsium sebanyak 1% per tahun. Dan setelah umur 50 tahun, jumlah kandungan kalsium dalam tubuh akan menyusut sebanyak 30%. Kehilangan akan mencapai 50% ketika mencapai umur 70 tahun dan seterusnya mengalami masalah kekurangan kalsium.
Tanpa kalsium, otot akan mengalami gangguan kontraksi, darah akan sukar membeku, transmisi saraf terganggu, dan sebagainya.



bila tulang jadi poros...foto ehsan webmd.com

Untuk memenuhi keperluan operasi tubuh, kalsium yang dikumpul semasa kanak2 dan remaja akan dikeluarkan dari bank kalsium iaitu dari tulang dan gigi. Tulang yang dulu padat mula menjadi 'cantik luaran' sahaja tetapi lompang di dalam.. Ibarat kayu yang dimakan anai2... di luar cantik tetapi di dalam kosong dan akhirnya kayu itu pecah, patah dan runtuhlah sebuah binaan.


Jika anda mempunyai kekurangan kalsium, anda mungkin mengalami perkara-perkara berikut:

1: Kekejangan Otot
Kekejangan otot boleh menjadi tanda awal bahawa anda sedang membangunkan satu kekurangan kalsium. Ini jenis kekejangan biasanya berlaku pada waktu malam, terutama di kaki.

2: Kulit Kering dan Kuku Rapuh
Satu tanda kekurangan kalsium biasa boleh dilihat pada kulit anda dan kuku anda. Apabila kulit anda menjadi kering dan kuku anda menjadi rapuh (mudah pecah), anda MUNGKIN kurang kalsium. Jika gejala-gejala ini hadir, anda juga mungkin mahu untuk memeriksa untuk melihat jika gigi anda menjadi kuning. Gigi dan tulang boleh terjejas dari kekurangan kalsium.

3 Peningkatan Gejala PMS
Seorang wanita boleh mula pengalaman kekejangan yang lebih atau perubahan dalam aliran haid beliau jika dia mengalami kekurangan kalsium. Menambah diet yang lebih kalsium mungkin boleh mengurangkan gejala-gejala ini.

4: Fraktur Tulang atau Pecah
Jika anda mula mengalami beberapa keretakan tulang kecil atau kerosakan tulang penuh, anda benar-benar harus menilai jumlah kalsium dalam diet anda. Ini adalah gejala yang teruk tentang kekurangan kalsium.

Kalsium diperlukan untuk membina tulang dan untuk memastikan mereka kuat. Tanpa kalsium ini, tulang kita akan menjadi lemah. Memandangkan mereka lemah, keretakan dan kerosakan boleh berlaku.


Jadi, bekalan terbaik ialah kalsium yang lengkap dengan mineral yang membantu penyerapannya kepada tubuh. Pilihan anda terdapat pada Ostematrix iaitu pakej kalsium lengkap daripada Shaklee.


Dapatkan bekalan kalsium dengan ostematrix Shaklee.
contact 0192247004

No comments:

Post a Comment