Cepat Sihat

Cepat Sihat
kesihatan, kecantikan, awet muda, slimming, petua, renungan

Friday 5 October 2012

All about migraine

Sejak zaman sekolah menengah saya mengalami migrain....Zaman di universiti juga masih dikongkong masalah yang sama.... Ubat penahan sakit adalah teman setia yg sentiasa ada bekalannya bersama saya ke mana juga....
SEDIKIT TENTANG MIGRAIN (dipetik dari http://www.medicalnewstoday.com/articles/148373.php)
Migrain , sakit kepala menyakitkan yang sering didahului atau disertai dengan tanda amaran deria seperti pancaran cahaya, titik buta, mencucuk pada tangan dan kaki, loya, muntah, dan meningkatkan sensitiviti kepada cahaya dan bunyi. Kesakitan yang membawa migrain boleh bertahan untuk beberapa jam atau hari.
Sakit kepala migrain terhasil daripada gabungan pembesaran saluran darah dan pelepasan bahan kimia daripada gentian saraf yang melilit saluran darah. Semasa sakit kepala,  arteri yang terletak di luar tengkorak hanya di bawah kulit kuil (arteri temporal) membesar. Ini menyebabkan pembebasan bahan kimia yang menyebabkan keradangan, kesakitan, dan pembesaran arteri.
Sakit kepala migrain menyebabkan sistem saraf menjadi simpatetik untuk bertindak balas dengan perasaan loya, cirit-birit, muntah dan. Sambutan ini juga melambatkan pengosongan perut ke usus kecil (yang mempengaruhi penyerapan makanan), mengurangkan peredaran darah (yang membawa kepada tangan dan kaki sejuk), dan meningkatkan sensitiviti kepada cahaya dan bunyi.
Apa yang menyebabkan migrain?
Sesetengah orang yang mengalami migrain jelas boleh mengenal pasti pencetus atau faktor-faktor yang menyebabkan sakit kepala, tetapi ramai yang tidak boleh. Pencetus migrain yang berpotensi termasuk:
a. Alahan dan reaksi alahan
b. Lampu terang, bunyi kuat, dan bau tertentu atau minyak wangi
c. Tekanan fizikal atau emosi
d. Perubahan dalam corak tidur atau tidur tidak teratur
e. Merokok atau pendedahan kepada asap
f. Mengelak waktu makanan
g. Alkohol
h. Turun naik kitaran haid, pil kawalan kelahiran, turun naik hormon semasa bermulanya menopaus
i. Ketegangan sakit kepala
j. Makanan yang mengandungi tyramine (wain merah, keju tua, ikan salai, hati ayam, pokok ara), monosodium glutamat (MSG), atau nitrat
k. Makanan yang lain seperti coklat, kacang, mentega kacang, alpukat, pisang, limau, bawang, produk tenusu, dan  makanan ditapai atau jeruk.
Pencetus sentiasa tidak menyebabkan migrain, dan mengelakkan pencetus tidak sentiasa mencegah migrain.
APAKAH IKHTIAR KITA? SAYA AKAN KONGSIKAN DALAM POST AKAN DATANG.... SEKARANG SAYA PERLU TIDURKAN BABY ADAM....

No comments:

Post a Comment